Ontvangt u deze e-mail van Techworkgoesdakar.com in vreemde opmaak of zonder afbeeldingen?
Klik hier voor de online versie.
Techwork goes Dakar!
Techwork/Eurotech Racing
In deze editie.

  • Editie 2008 van Le Dakar wordt een extra zware editie
  • Eerste technische uitdaging heeft zich aangemeld
  • Een gelukkig en gezond en sportief 2008 gewenst vanuit Lissabon
  • Sponsor in beeld
  • Het complete programma
   
31 december 2007  

Beste Dakar geïnteresseerde,

Hierbij ontvangt u onze update met betrekking tot de ontwikkelingen van het Techwork/Eurotech Racing team.
 



Editie 2008 van Le Dakar wordt een extra zware editie

Het Techwork Eurotech Racing Team zet in hun eerste deelname in op het “opdoen van veel ervaring” om daarmee in de volgende editie voor het klassement te kunnen gaan.

De 30e Rally Dakar wordt een editie van extremen. Totaal 9.273 kilometer vanaf Lissabon waarvan 5.736 kilometer race-special. Dat is onder meer zo’n 1.500 kilometer race-special meer als vorig jaar. Met nieuwe, bijzonder zware etappes en met zeer veel zandduinen. Op dit moment zijn in de editie 2008 totaal 272 motoren ingeschreven, 214 auto’s en 102 trucks.
De truck van het Techwork Eurotech Team heeft startnummer 685. Dat betekend dat er slechts 16 trucks na het team starten, ofwel bijna alle deelnemers voor het Techwork Team starten. Dit heeft ingrijpende consequenties voor het Techwork team.
Ten eerste betekend het dat het spoor door de voorgangers “los” gereden is en het daardoor zwaar en dus langzamer rijden is voor het Techwork Team. De eerste rijders hebben het voordeel dat het zand dan nog hard is, wat een hoge snelheid mogelijk maakt.
De tweede consequentie is dat de start-tijd van het Techwork Team veel later is dan de start-tijd van de eerste teams. In combinatie met de lagere snelheid door de los-gereden sporen zal vrijwel zeker een groot deel van de trajecten in het donker afgelegd moeten worden. Ook dit zal effect hebben op de te behalen snelheid c.q. tijd.
Verder is er een groot onderscheid in Trucks. De Techwork MAN heeft zo’n 400 PK’s waar de grote broers er vaak 1.000 hebben.
Ook heeft de Techwork MAN zo’n 3,5 ton gewicht aan reserve-onderdelen en gereedschappen mee te dragen. De snelle race trucks zijn bijna leeg omdat zij in de race gebruik maken van zogenaamde “snelle assistentie trucks”. Deze snelle assistentie trucks hebben alle reservedelen bij zich en helpen de race trucks in de wedstrijd ingeval van problemen. Het principe is namelijk dat de race deelnemers elkaar mogen helpen zonder straffen.
Dit alles zal de aankomsttijd van de Techwork MAN truck laat in de nacht zal zijn en dat er door de monteurs veel in de nachten doorgewerkt zal moeten worden. Omdat de startpositie van de etappe bepaald wordt door de aankomstvolgorde van de vorige dag, is de hoop erop gevestigd om elke dag een beetje naar voren in het klassement op te schuiven zodat de belemmerende effecten hiervan een beetje beperkt kunnen worden in de latere etappes. En het belangrijkste blijft om de Rally uit te rijden, in Dakar te finishen en samen met de opgedane ervaring in de volgende editie van Le Dakar een betere uitgangspositie te verkrijgen. En daarvoor zijn dan ook alle elementen in het Team en haar organisatie aanwezig.

 
 

Eerste technische uitdaging heeft zich aangemeld

Nog voor de start van de editie 2008 van Le Dakar melden zich de eerste technische uitdagingen al. Het betreft een noodzakelijke aanpassing van de speciale schokdemper systemen van het fabricaat REIGER. De fabriek heeft laten weten dat er een fout is gemaakt bij de productie van de schokdemper systemen en dat deze nog voor de start aangepast moeten worden. Dat is een geweldige uitdaging op zichzelf omdat het zo’n 50 voertuigen betreft, motoren, auto’s en trucks waaronder ook de MAN Truck van het Techwork Eurotech Racing Team. Zo’n 200 systemen moeten aangepast worden waarvan 6 systemen van de MAN van het Techwork Eurotech Team. Elk systeem moet uit het voertuig gebouwd worden waarna de aanpassing door de REIGER specialisten naar schatting een uur per systeem zal vragen. En de systemen moeten daarna natuurlijk weer terug ingebouwd worden. De specialisten van REIGER zullen eerst op 2 januari in Lissabon arriveren en kunnen pas dan beginnen met de aanpassingen. Een spannende klus om alles voor alle deelnemers op tijd klaar te krijgen. Gelukkig staat Techwork Eurotech vooraan in de rij bij deze revisie. Het Team is al in Lissabon aanwezig en kan de systemen al demonteren terwijl vele teams nog onderweg zijn en pas later daarmee kunnen beginnen. Het goede nieuws is dat het altijd beter is om deze problemen voor de Rally te hebben dan tijdens de Rally


 

 

 

Wij wensen iedereen vanuit Lissabon een gezond, gelukkig en sportief 2008

 

 

Sponsor in beeld

Auto- & Truckschade Munsters BV
Auto- & Truckschade Munsters BV is opgericht in 1981 te Deurne/Zeilberg.
In het begin bestonden de werkzaamheden voornamelijk uit het herstellen en spuiten van personenauto's.
Door de jaren heen is Munsters zich ook gaan toeleggen op het herstellen en spuiten van bedrijfsauto's en trucks/trailers. Op dit gebied is Munsters Auto- & Truckschade uitgegroeid tot een ware specialist en staat garant voor hoge kwaliteit en service.
Men heeft de beschikking over 5 spuitcabines, waarvan 3 speciaal ingericht zijn voor zwaar vervoer (trucks en trailers) en 2 voor personenauto’s. Daarnaast beschikt het bedrijf over een grote richtvloer voor alle voorkomende wegtransportmiddelen. Bovendien is er een reclame- en beletteringafdeling. Auto- & Truckschade Munsters beschikt over ruime kantoor- en parkeerfaciliteiten en heet U van harte welkom in het bedrijf.


Munsters Auto&Truckschade

 

 

Total program

Date Start Finish Connection SPECIAL Connection TOTAL
05/01/08 Lissabon Portimăo 104 km 120 km 262 km 486 km
06/01/08 Portimăo Málaga 15 km 60 km 460 km 535 km
07/01/08 Nador Er Rachidia 182 km 372 km 163 km 717 km
08/01/08 Er Rachidia Ouarzazate 29 km 356 km 199 km 584 km
09/01/08 Ouarzazate Guelmim 188 km 498 km 148 km 834 km
10/01/08 Guelmim Smara 66 km 454 km 105 km 625 km
11/01/08 Smara Atâr 198 km 619 km 12 km 829 km
12/01/08 Atâr Nouakchott 44 km 450 km 37 km 531 km
13/01/08 Rest Day Nouakchott        
14/01/08 Nouakchott Nouhadibou 37 km 525 km 86 km 648 km
15/01/08 Nouhadibou Atâr 111 km 552 km 22 km 685 km
16/01/08 Atâr Tidjikja 35 km 524 km 133 km 692 km
17/01/08 Tidjikja Kiffa 131 km 398 km 2 km 531 km
18/01/08 Kiffa Kiffa 25 km 484 km 6 km 515 km
19/01/08 Kiffa Saint-Louis 326 km 301 km 130 km 757 km
20/01/08 Saint-Louis Dakar 239 km 23 km 42 km 304 km
TOTAL     1730 km 5736 km 1807 km 9273 km

 

 

Agenda:

4 jan. 2008 Administratieve en technische keuring
5 jan. 2008 Begin Dakar Rally
5 t/m 19 jan. 2008 Portugal, Spanje, Marokko, Mauritanie en Senegal
13 jan. 2008 Rustdag in Nouakchott
20 jan. 2008 Finish in Dakar

Uitzendschema RTL7

Programma : RTL GP: Dakar 2008
Uitzendperiode regulier : 5 januari tot en met 19 januari 2008
Uitzendtijdstip regulier : circa 22.30 uur tot 23.30 uur
Uitzendperiode 2de uitz. : 6 tot en met 20 januari 2008
Uitzendtijdstip 2de uitz. : circa 18.50 uur tot 19.50 uur

Techwork goes Dakar

 
 
Afmelden voor nieuwsbrief Techworkgoesdakar.com    
PezagHoofdsponsor:
Techwork Uitzendbureau
Briljantsponsors:
Pezag
Van de Haterd
Eurotech Group BV
Sponsors:
Viking belettering
Boris Music
Vakkanjers.nl
Munsters
Buhrmannubbens
Markoen
Van Herpen
Cult Energy
Bouw-vak
technicalmiddleschool
 
Voets Installaties BV
 
Toora Competizione Benelux
 
Copyright 2007/2008 techworkgoesdakar.com